Bundesanstalt für Landwirtschaft und Ernährung

Projekte in den Förderprogrammen des BMEL, betreut durch den Projektträger BLE (PT BLE)

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Titel: Potentiale von Plattformen der Nahrungsmittelförderung zur Förde-rung nachhaltiger Ernährungspraktiken (PLATEFORMS)
Titel (englisch): In recent years, we have seen an increase in the range of food provisioning platforms available to consumers. Each platform presents consumers with a unique choice architecture. These emerge from both e-commerce development and consumer-driven food provisioning. Little is known about the impact of these new platforms on food choices, or to what degree they represent new opportunities to promote sustainable food practices. PLATEFORMS aims to produce in-depth knowledge on how food practices are affected by socio-technical innovations in food provisioning platforms, and communicate success stories of sustainability to platform owners and policy makers. The project includes both business-driven platforms (e.g supermarkets, online stores) and consumer-driven platforms (e.g food cooperatives). Methodologically and theoretically, the project is positioned between individualistic and systemic approaches – whereas the first is focusing on changing individual consumer behavior, the second is ignoring consumers in favor of other actors and more 'macro' solutions. This project takes a socio-technical practice approach, seeing consumption in all its phases of planning, provisioning, storing, cooking, eating, and disposing – driven by practices more than by individual choices. The project will promote sustainable food choices through involvement with platform owners, dissemination of academic results and communication of sustainable success stories across countries and platforms. The communication will target platforms owners, policy makers, and NGOs. By producing new in-depth knowledge about concrete strategies to enable sustainable food consumption through food provisioning platforms, the project will affect consumer practices and choices on a larger scale. Moreover, through intervention studies and collaboration with platform owners, it will be possible to quantify the effect of interventions.
Akronym: PLATEFORMS
Beschreibung (dt.): Ziel von PLATEFORMS ist es, praxisorientiertes Wissen darüber zu gewinnen, wie nachhaltige Ernährungspraktiken auf Haushaltsebene durch sozio-technische Innovationen im Rahmen von unterschiedlichen Plattformen der Nahrungsmittelversorgung ermöglicht werden können. Fokus liegt sowohl auf alternativen (z.B. Food-Coops) als auch auf konventionellen Plattformen (z.B. Supermärkte) der Nahrungsmittelversorgung. Deren Zusammenspiel und ihr möglicher Einfluss auf nachhaltige Ernährungspraktiken wird analysiert. Das Projekt verfolgt einen praxisorientierten, sozio-technischen Ansatz, sodass Konsum als eine Aktivität unterschiedlicher Praktiken - der Planung, Besorgung, Lagerung, des Kochens, Essens und Entsorgens – verstanden wird, die eingebettet sind in individuelle Entscheidungen und Lebensverhältnisse. Formen nachhaltigen Konsums sollen durch Kooperation mit Praxispartner*innen (Plattformbetreiber*innen, Produzent*innen und Konsument*innen) und durch die Verbreitung der Forschungsergebnisse zwischen den verschiedenen Ländern und Plattformen präzisiert werden. Die Humboldt-Universität zu Berlin ist gemeinsam mit der University of Gothenburg für die Erarbeitung und Entwicklung eines qualitativ-partizipativen Forschungsdesign zuständig, welches alltägliche Ernährungspraktiken analysieren soll. Schwerpunkt der Arbeit des Teams aus Berlin liegt zum einen auf dem Zusammenspiel von Geschlechterverhältnissen und nachhaltigen Ernährungspraktiken und zum anderen auf alternativen Ernährungsnetzwerken und deren transformatives Potential für eine nachhaltige Ernährung und Ernährungspolitik. Übergreifendes Ziel des Projektes ist es, konkrete Strategien und Ansätze nachhaltigen Konsums herauszuarbeiten, um Handlungsempfehlungen für eine nachhaltige Ernährungspolitik und Praxis zu benennen.
Beschreibung (engl.): PLATEFORMS aims to produce in-depth knowledge on how food practices are affected by socio-technical innovations in food provisioning platforms, and communicate success stories of sustainability to platform owners and policy makers. The project includes both business-driven platforms (e.g supermarkets, online stores) and consumer-driven platforms (e.g food cooperatives). This project takes a socio-technical practice approach, seeing consumption in all its phases of planning, provisioning, storing, cooking, eating, and disposing – driven by practices more than by individual choices. The project will promote sustainable food choices through involvement with platform owners, dissemination of academic results and communication of sustainable success stories across countries and platforms. The communication will target platforms owners, policy makers, and NGOs. By producing new in-depth knowledge about concrete strategies to enable sustainable food consumption through food provisioning platforms, the project will affect consumer practices and choices on a larger scale. Moreover, through intervention studies and collaboration with platform owners, it will be possible to quantify the effect of interventions.
Laufzeit: Beginn: 01.09.2018 / Ende: 31.10.2021
Ausf. Einrichtung: Humboldt-Universität zu Berlin - Lebenswissenschaftliche Fakultät - Albrecht Daniel Thaer-Institut für Agrar- und Gartenbauwissenschaften - FG Gender und Globalisierung, Berlin
Themenfelder: Humanernährung, human nutrition
Förderprogramme: EU-Forschung
Schlagworte: Verbraucherinformation, consumer information, Klimaschutz, climate protection, Nachhaltigkeit, sustainability, Verbraucherverhalten, consumer behaviour
Stichpunkte: SUSFOOD2 (Cofunded Call)
Förderkennzeichen: 2818ERA11B
Dokument zum Download: Kein Dokument vorhanden!

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