Bundesanstalt für Landwirtschaft und Ernährung

Projekte in den Förderprogrammen des BMEL, betreut durch den Projektträger BLE (PT BLE)

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Titel: Etablierung eines Agricultural Skills Labs zur Verbesserung des Wissenstransfers und des Tierschutzes in der landwirtschaftlichen Ausbildung (AgriSkills) - Teilvorhaben 2
Titel (englisch): Implementation of an Agricultural Skills Lab to improve knowledge transfer and animal welfare in agricultural education.
Akronym: AgriSkills
Beschreibung (dt.): Ziel des vorliegenden Projekts ist es, erstmalig ein Agricultural Skills Lab zur Verbesserung der praktischen Fähigkeiten in der Ausbildung zu etablieren. In der landwirtschaftlichen Tierhaltung müssen praktische Fähigkeiten am Tier erlernt werden. Dabei können während des Lernprozesses Tiere unabsichtlich zu Leidtragenden werden, wenn Fertigkeiten zunächst ungeschickt ausgeführt werden. Durch das Agricultural Skills Lab wird ein Zwischenschritt am Simulator eingeführt, bevor Fähigkeiten an lebenden Tieren eingesetzt werden. So kommt es zu weniger Fehlern am Tier selbst und zu einer Förderung von besserem Tierschutz in der Ausbildung. In Pflegeberufen und der Medizin, in den letzten Jahren auch in der Veterinärmedizin wurden bereits sogenannte Clinical Skills Labs etabliert. Diese Einrichtungen stellen eine Brücke zwischen Theorie und Praxis dar, in welcher Lehrlinge, egal welchen Kenntnisstandes, in stress- und druckfreier Atmosphäre in ihrem eigenen Tempo ohne potentielle Schädigung des Patienten, praktische Fertigkeiten trainieren können. Das hier zu etablierende Agricultural Skills Lab soll verschiedenste Zielgruppen (Auszubildende zum Landwirt/Tierwirt, Fortzubildende zum Meister, Erlangung relevanter Zusatzqualifikationen (z.B. Besamungs-techniker) und Studierende der Agrarwissenschaft / Nutztierwissenschaft) ansprechen und wird so konzipiert, dass es für alle gleichermaßen geeignet ist. Dies fördert auch den Austausch und das Lernen voneinander und miteinander zwischen den verschiedenen Zielgruppen. Neue gesellschaftliche und politische Anforderungen, welche potentiell neue praktische Fertigkeiten erfordern (ein aktuelles Beispiel ist die Ferkelkastration unter Betäubung), können stetig im Skills Lab umgesetzt werden und so in ruhiger Lernatmosphäre erlernt werden.
Beschreibung (engl.): The aim of this project is to establish an Agricultural Skills Lab to improve practical skills in education. In agricultural animal husbandry, practical skills have to be learned on animals. During the learning process, animals can experience pain if skills are unintentionally performed incorrectly. The Agricultural Skills Lab introduces an intermediate step before skills are applied on live animals. This will result in fewer mistakes on the animal itself and promote better animal welfare in training. So-called Clinical Skills Labs have already been established in nursing professions, medicine and in veterinary medicine. These facilities provide a bridge between theory and practice, where trainees, regardless of their level of expertise, can practice skills in a stress- and pressure-free atmosphere at their own pace without potential harm to the patient. The Agricultural Skills Lab is intended to appeal to a wide variety of target groups (trainees to become farmers/animal farmers, students of agricultural science / farm animal science…) and will be designed to be equally suitable for all. This also promotes exchange and learning from and with each other between the different target groups. New social and political demands, which potentially require new practical skills (a current example is the piglet castration under anaesthesia), can be constantly implemented in the Skills Lab and thus learned in a calm learning atmosphere. Based on existing skills labs and current recommendations, the Agricultural Skills Lab has to be divided into different stations, adapted to the respective skills acquired in agricultural animal husbandry. This is based on a three-point plan: general agricultural skills, specific agricultural skills, advanced agricultural skills. The first phase of the project is to establish these stations so that they can be used in courses and for self-study. The stations will be equipped with the necessary material and step-by-step instructions. The second phase of the project includes the testing of the stations through the different target groups. Special emphasis is placed on evaluations and target group preferences. Adjustments are made and additional stations are added, if necessary. The third project phase includes public relations for promoting the first Agricultural Skills Lab. The aim is to promote the Agricultural Skills Lab nationally. The third project phase ensures the use of the Agricultural Skills Lab beyond the project period.
Laufzeit: Beginn: 01.10.2022 / Ende: 30.09.2025
Ausf. Einrichtung: Stiftung Tierärztliche Hochschule Hannover, Hannover
Themenfelder: Wissenstransfer / Vernetzung, knowledge transfer, networking
Förderprogramme: Modell- und Demonstrationsvorhaben Tierschutz
Schlagworte: Tierschutz, Tierwohl, animal welfare, Tierhaltung, animal husbandry, Bildung, education, Digitalisierung, Digitale Welt, digital world, Rinder, cattle, Kleinwiederkäuer, small ruminants
Förderkennzeichen: 2820MDT131
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